Pankkihuijarit käyvät yhä ovelimmiksi – pidä huolta tietoturvastasi

Tekniikka kehittyy ja sitä mukaan myös huijarit käyttävät erilaisia keinoja saadakseen uusia uhreja. Nykypäivänä huijausviestejä voi saada niin puhelimitse, tekstiviestinä kuin sähköpostinkin kautta. Tässä kirjoituksessa on muutama vinkki, joilla voit pitää huolta tietoturvastasi.

Älä kerro pankkitunnuksiasi kenellekään

Pankki ei koskaan kysele pankkitunnuksiasi, luottokorttitietojasi, salasanojasi tai muita arkaluontoisia tietoja viestillä tai puhelimessa. Huijausviestin voi tunnistaa muun muassa huonosta suomen kielestä, oudosta internetosoitteesta tai siitä, että saat viestin pankista, jossa et ole asiakkaana.

Alkuvuodesta uutisoitiin, että rikolliset olivat onnistuneet nostamaan hakukone Googlen ensimmäisiin hakutuloksiin huijauspankkisivustoja. Monet olivat menettäneet rahojaan kirjauduttuaan aidon näköiselle huijaussivustolle. Turvallisinta on kirjoittaa pankkisi verkko-osoite suoraan selaimen osoitekenttään käyttämättä hakukonetta siinä välissä. Kirjoita osoite siis www-muodossa esimerkiksi “www.aktia.fi” tai “www.nordea.fi”.

Mitä tehdä, jos saa huijausviestin?

Jos saat pankista epäilyttävän tekstiviestin tai sähköpostiviestin, poista viesti. Älä klikkaa siinä olevia linkkejä tai liitteitä auki. Jos saat puhelun oudosta numerosta, älä vastaa tai lopeta puhelu heti, jos epäilyksesi heräävät.

Epäilyttävistä sähköposteista tai tekstiviesteistä voi ilmoittaa sille pankille, jonka nimissä huijausta tehdään. Pankkien sivuilta löytyy ohjeet ilmoitusten tekoon. Kun pankki saa tiedon heidän nimissään kulkevasta huijauksesta, he pystyvät varoittamaan muita ihmisiä olemasta lankeamatta ansaan.

Jos olet joutunut tai epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi, ole heti yhteydessä omaan pankkiisi.

Artikkelikuva: Pixabay