Työturvallisuuskortin voi nykyään hoitaa alusta loppuun netissä, ja monille se onkin ehdottomasti fiksuin tapa hankkia tarvittava pätevyys. Kun koulutukseen ei tarvitse matkustaa, voit osallistua käytännössä mistä vain ja sovittaa koulutuspäivän helposti omaan aikatauluusi.
Miksi verkkokoulutus on paras tapa suorittaa työturvallisuuskortti

Työturvallisuuskortti on vakiintunut käytäntö ja usein jopa vaatimus suomalaisilla työpaikoilla, etenkin yhteisillä työmailla, joilla kuhisee useita eri yrityksiä. Perinteinen malli vaati aina fyysistä läsnäoloa luokkahuoneessa, mutta digiaika on mullistanut tämänkin asian. Ei olekaan ihme, että yhä useampi ammattilainen ja yritys valitsee nykyään verkossa suoritettavan koulutuksen.
Suurin syy on puhdas joustavuus. Voit osallistua koulutukseen omalta toimistoltasi, kotoa käsin tai vaikka työmaaparakista. Tämä säästää ihan konkreettista aikaa ja rahaa, kun matkustamiseen ei kulu päivää eikä euroja.
Vaivattomuus ja saavutettavuus
Verkkokoulutus poistaa turhat esteet osallistumisen tieltä. Sillä ei ole väliä, asutko syrjäseudulla vai kaupungin ytimessä – kunhan netti toimii, olet mukana. Tämä on valtava etu esimerkiksi heille, joiden lähellä ei järjestetä koulutuksia säännöllisesti. Koulutuspäivä loksahtaa paljon helpommin kiireiseenkin arkeen, kun koko päivää ei tarvitse pyhittää matkustamiselle.
- Ei sijaintirajoituksia: Osallistu mistä päin Suomea tai maailmaa tahansa.
- Aikaa säästyy: Turha matkustaminen jää pois, ja se aika on parempi käyttää tuottavaan työhön.
- Selkeää säästöä: Kun matka- ja mahdolliset majoituskulut poistuvat, koulutuksen kokonaishinta laskee.
Digitaalinen muutos ei ole pelkkää tekniikkaa, vaan se on suora vastaus nykyajan työelämän vaatimuksiin. Se antaa joustavuutta, joka tukee niin yksittäisen työntekijän kuin koko organisaation tavoitteita.
Pätevyyksien hallinta siirtyi nykyaikaan
Toinen iso harppaus eteenpäin on pätevyyksien hallinnoinnin digitalisoituminen. Kun suoritat työturvallisuuskortin netissä, tiedot päivittyvät saman tien valtakunnalliseen Työturvallisuuskeskuksen (TTK) korttirekisteriin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että fyysinen muovikortti ei ole enää ainoa todiste pätevyydestä.
Kuka tahansa voi tarkistaa pätevyyden voimassaolon hetkessä verkkopalvelusta. Tämä uudistus tekee pätevyyksien valvonnasta läpinäkyvää ja uskomattoman paljon helpompaa. Erityisesti HR-väelle ja työturvallisuuspäälliköille digirekisteri on korvaamaton työkalu. Se vähentää manuaalista paperityötä ja varmistaa, että kaikilla on varmasti voimassa olevat pätevyydet. Se on fiksu panostus paitsi vaatimusten täyttämiseen, myös turvallisempaan työkulttuuriin.
Miten valita oikea verkkokoulutus ja luotettava kouluttaja?
Kun kirjoitat hakukenttään "työturvallisuuskortti netissä", tuloksia tulvii silmille. Tarjontaa on valtavasti, ja monenkirjavien toimijoiden joukosta voi olla vaikea erottaa jyviä akanoista. Miten siis varmistat, että valitsemasi koulutus on paitsi laadukas, myös virallisesti hyväksytty? Hyvin valittu kumppani on onnistuneen koulutuspäivän A ja O.
Varmista kouluttajan virallinen hyväksyntä
Kaikkein tärkein askel on tarkistaa kouluttajan virallinen status. Suomessa työturvallisuuskorttikoulutuksia valvoo ja koulutusoikeudet myöntää Työturvallisuuskeskus (TTK). Varmista siis ihan ensimmäiseksi, että koulutuksen järjestäjä löytyy TTK:n virallisesta kouluttajarekisteristä.
Tämä pieni vaivannäkö takaa, että koulutuksen sisältö on standardien mukainen ja sen päätteeksi saamasi kortti kelpaa varmasti kaikilla suomalaisilla työpaikoilla. Luotettava toimija, kuten me Sec And Safe Solutions Oy:llä, tuo aina selkeästi esiin virallisen hyväksyntänsä. Jos tätä tietoa joutuu etsimällä etsimään, kannattaa hälytyskellojen soida.
Kokemus ja palaute kertovat enemmän kuin mainospuheet
Pelkkä virallinen leima ei vielä takaa inspiroivaa koulutuspäivää. Kokenut kouluttaja osaa herättää teorian eloon käytännön esimerkeillä, jotka puhuttelevat eri alojen ammattilaisia. Onhan se selvää, että rakennustyömaan ja teollisuuslaitoksen riskit poikkeavat toisistaan – hyvä kouluttaja ymmärtää tämän ja osaa soveltaa sisältöä yleisön mukaan.
Kannattaa ehdottomasti kurkata, mitä aiempien osallistujien kokemukset kertovat. Aidot arvostelut paljastavat usein karun totuuden markkinointipuheiden takaa. Etsi palautteita, joissa kommentoidaan esimerkiksi seuraavia asioita:
- Kouluttajan ote: Oliko hän asiantunteva, mukaansatempaava ja helposti lähestyttävä?
- Käytännönläheisyys: Oliko esimerkeissä tarttumapintaa oikeisiin työtilanteisiin?
- Tekniikan toimivuus: Toimiko verkkokoulutusalusta moitteettomasti ilman pätkimistä?
- Asiakaspalvelu: Sujuiko ilmoittautuminen ja yhteydenpito vaivattomasti?
Hyvä kouluttaja ei ainoastaan luettele sääntöjä, vaan inspiroi ajattelemaan turvallisuutta uudella tavalla. Pedagoginen taito muuttaa pakollisen suorituksen aidosti vaikuttavaksi ja hyödylliseksi kokemukseksi.
Miltä työturvallisuuskortin verkkokoulutuspäivä oikeasti näyttää?
Moni varmasti pohtii, miten kokonainen koulutuspäivä käytännössä toimii etänä. Riittääkö keskittyminen, ja entä jos tekniikka pettää? Nämä ovat ihan tavallisia huolia, mutta hyvin toteutettu verkkokoulutus on itse asiassa yllättävän sujuva ja mukaansatempaava. Päivä etenee selkeän käsikirjoituksen mukaan aamun aloituksesta aina iltapäivän loppukokeeseen saakka.
Yleensä päivä lähtee käyntiin noin kello 8.00. Heti aluksi varmistetaan, että kaikkien yhteydet ja laitteet pelaavat, ja samalla hoidetaan luotettava henkilöllisyyden todentaminen. Tämän jälkeen kokenut kouluttaja nappaa ohjat ja johdattelee porukan päivän aiheisiin – ilmapiiri pidetään ammattimaisena, mutta rennon keskustelevana.
Päivän runko ja tärkeimmät opit
Koulutuspäivä on jaettu selkeisiin osioihin, ja välissä on riittävästi taukoja pitämään mielen virkeänä. Vaikka kaikki tapahtuu ruudun välityksellä, ei kyse ole todellakaan mistään yksisuuntaisesta luennosta. Päinvastoin, kysymykset ja keskustelu ovat enemmän kuin tervetulleita.
Päivän mittaan käydään läpi työturvallisuuden peruspilarit. Sisältö on rakennettu niin, että se antaa konkreettisia työkaluja riskien tunnistamiseen ja ehkäisyyn monenlaisissa työympäristöissä.
Tässä muutamia avainaiheita, joihin pureudutaan:
- Nolla tapaturmaa -ajattelu: Mitä se oikeasti tarkoittaa arjen työssä?
- Vastuut ja velvollisuudet: Kuka kantaa vastuun ja mistä?
- Riskien tunnistaminen: Miten huomata esimerkiksi putoamisvaara tai kemikaaleihin liittyvät uhat ajoissa?
- Kuormitustekijät: Miten hallita niin fyysistä kuin henkistäkin kuormitusta?
- Toiminta hätätilanteessa: Mitä tehdä, kun jotain sattuu?
Oikean koulutuksen valitseminen on jo itsessään ensimmäinen askel onnistumiseen.
Kuten kuvasta näkee, järjestelmällinen lähestymistapa – omien tarpeiden kartoitus, vaihtoehtojen vertailu ja tietoon pohjautuva päätös – takaa parhaan lopputuloksen.
Miten selvitä loppukokeesta ilman turhaa stressiä?
Koulutuspäivän huipentaa sähköinen loppukoe, joka mittaa päivän aikana opittuja asioita. Se sisältää sekä monivalintoja että oikein/väärin-väittämiä, ja sen läpäiseminen on edellytys kortin saamiselle.
Pieni jännitys ennen koetta kuuluu asiaan, mutta siihen on helppo valmistautua. Paras vinkki on yksinkertaisesti olla läsnä ja aktiivinen koko päivän ajan. Kirjoita muistiinpanoja, osallistu keskusteluun ja kysy heti, jos jokin asia jää mietityttämään. Kouluttajan tehtävä on varmistaa, että sinulla on kaikki eväät kokeesta selviytymiseen.
Muista tämä: kokeen tarkoitus ei ole kampittaa sinua, vaan varmistaa, että työturvallisuuden perusasiat ovat hallussa. Kun keskityt opetukseen, läpäiset kokeen kyllä.
Varmista myös, että saat tehdä kokeen rauhassa. Laita ylimääräiset ohjelmat ja ilmoitukset pois päältä, niin voit keskittyä täysillä. Jos jännitys tuntuu ylivoimaiselta, muutama syvä hengitys ennen aloittamista tekee ihmeitä. Esimerkiksi Sec And Safe Solutions Oy:n kaltaisen kokeneen järjestäjän webinaareissa saat selkeät ohjeet ja tukea koko matkan ajan, mikä tekee kokemuksesta mahdollisimman stressittömän. Onnistuminen on meidän kaikkien yhteinen tavoite.
Pätevyys taskussa ja verkossa – näin hallitset digitaalista työturvallisuuskorttia
Kun verkkokoulutus ja loppukoe on hyväksytysti suoritettu, pätevyytesi ei suinkaan jää leijumaan bittiavaruuteen. Tieto kirjataan saman tien Työturvallisuuskeskuksen (TTK) valtakunnalliseen Työturvallisuuskorttirekisteriin. Tämä digirekisteri on nykyaikaisen pätevyydenhallinnan selkäranka, ja se on tehnyt koko prosessista huomattavasti aiempaa ketterämmän ja läpinäkyvämmän.
Tämä on ollut valtava parannus vanhaan maailmaan. Enää ei tarvitse hermoilla postin tuoman muovikortin perään tai murehtia sen katoamista. Pätevyys on voimassa heti suorituksen jälkeen ja kenen tahansa tarkistettavissa reaaliaikaisesti verkosta.
Miten kortin voimassaolo tarkistetaan? Helposti ja nopeasti.
Pätevyyden todentaminen on tehty naurettavan helpoksi. Työturvallisuuskeskuksen ylläpitämä julkinen hakupalvelu on avoinna kaikille.
Homma toimii ihan näin yksinkertaisesti:
- Mene osoitteeseen ttkorttihaku.fi.
- Syötä palveluun kortinhaltijan nimi ja syntymäaika.
- Järjestelmä kertoo välittömästi, onko henkilöllä voimassa olevaa Työturvallisuuskorttia.
Tämä on todellinen game-changer työmaiden porteilla tai kun uusi kaveri tulee taloon. Enää ei tarvitse tihrustaa kulunutta muovikorttia ja miettiä sen aitoutta. Nopea haku rekisteristä antaa varman tiedon heti paikalla.
Digitaalinen rekisteri ei ole pelkkä tekninen kikkailu – se on sijoitus luotettavuuteen. Kun pätevyys voidaan varmistaa sekunneissa, se lisää kaikkien turvallisuudentunnetta ja tekee väärinkäytöksistä paljon vaikeampia.
Digitaalisuus on uusi normaali
Siirtymä täysin digitaaliseen rekisteriin on ollut looginen askel kohti tehokkaampaa ja samalla ympäristöystävällisempää järjestelmää. Fyysisten korttien painaminen ja postittaminen alkaa olla mennyttä maailmaa.
Suunta on selvä: vuoden 2025 alusta lähtien painettuja Työturvallisuuskortteja ei enää toimiteta automaattisesti. Sen sijaan kaikki tiedot löytyvät suoraan avoimesta Työturvallisuuskorttirekisteristä, johon pääsee käsiksi ttkorttihaku.fi-palvelun kautta. Voit lukea lisää tästä merkittävästä muutoksesta Työturvallisuuskeskuksen tiedotteesta.
Tämä kehitys helpottaa etenkin HR-vastaavien arkea. Kun hallinnoitavana on kymmeniä tai satoja työntekijöitä, joiden pätevyyksien on oltava kunnossa, keskitetty digirekisteri on korvaamaton työkalu. Se mahdollistaa nopean seurannan ja auttaa ennakoimaan, kenen kortti on vanhenemassa seuraavaksi.
Muistathan, että Työturvallisuuskortti on voimassa viisi vuotta kerrallaan. Sen uusimisesta kannattaa huolehtia ajoissa, ettei pääsy työmaille katkea yllättäen. Pro-vinkki: laita kalenteriin muistutus esimerkiksi puoli vuotta ennen kortin vanhenemista. Luotettava kumppani, kuten Sec And Safe Solutions Oy, voi myös auttaa yrityksiä pätevyyksien hallinnoinnissa ja uusintakoulutusten aikatauluttamisessa. Näin varmistat, että porukan turvallisuusosaaminen pysyy aina terässä.
Miten työturvallisuuskorttien hallinta hoidetaan fiksusti yrityksessä?

Jokainen HR-ammattilainen tai työturvallisuudesta vastaava tietää sen tunteen. Excel-taulukot vilisevät nimiä ja päivämääriä, ja jatkuvasti saa olla varpaillaan, kenen työturvallisuuskortti on menossa vanhaksi. Kymmenien tai satojen työntekijöiden pätevyyksien manuaalinen vahtiminen on paitsi valtava työ, myös täynnä riskejä. Yksikin huomaamatta vanhentunut kortti voi pysäyttää työt työmaalla tai evätä koko porukalta pääsyn kohteeseen.
Tähän on onneksi olemassa parempi tapa. Fiksuinta on siirtää koko homma digitaalisiin työkaluihin ja rakentaa järjestelmä, joka toimii ennakoivasti. Kun otat tavaksi hyödyntää säännöllisesti Työturvallisuuskeskuksen digitaalista rekisteriä, sinulla on jatkuvasti ajantasainen näkymä koko henkilöstön tilanteeseen. Arvailu loppuu ja voit olla varma, että kaikki on kunnossa.
Rakenna selkeä prosessi pätevyyksien seurantaan
Tehokas hallinta alkaa selkeästä, sovitusta prosessista. Sen sijaan, että heräisit asiaan vasta, kun kortti on jo vanhenemassa, kannattaa luoda ennakoiva malli. Käytännössä tämä tarkoittaa keskitettyä järjestelmää, josta kaikkien korttien tiedot löytyvät helposti ja nopeasti.
Muutama käytännön vinkki, jotka olemme todenneet toimiviksi:
- Vastuu selväksi: Nimeä yksi henkilö tai pieni tiimi, jolla on päävastuu pätevyyksien seurannasta. Kun homma on yhden tahon hoidossa, mikään ei putoa väliin.
- Oikeat työkalut käyttöön: Hyödynnä jaettua taulukkoa, HR-järjestelmää tai muuta työkalua, johon kirjaat jokaisen kortin viimeisen voimassaolopäivän.
- Automaattiset muistutukset pelastavat: Aseta kalenteriin tai järjestelmään automaattiset hälytykset, jotka ilmoittavat kortin vanhenemisesta hyvissä ajoin – esimerkiksi 6 kuukautta ennen h-hetkeä.
Ennakoiva pätevyyksien hallinta ei ole turhaa byrokratiaa, vaan suora investointi turvallisempaan ja sujuvampaan arkeen. Kun koulutukset suunnitellaan etukäteen, varmistetaan lakisääteisten velvoitteiden täyttyminen ja pidetään samalla yllä henkilöstön osaamista.
Systemaattinen ote näkyy myös laajemmassa mittakaavassa. Tapaturmavakuutuskeskuksen ennusteen mukaan työtapaturmien määrän odotetaan laskevan neljä prosenttia vuonna 2025, mikä kertoo osaltaan parantuneesta turvallisuusosaamisesta. Voit tutustua aiheeseen tarkemmin työtapaturmien tilastoissa ja ennusteissa.
Valitse kumppani, joka tekee koulutuksista helppoja
Kun korttien uusiminen tulee ajankohtaiseksi, itse koulutusten järjestämisen pitäisi olla mahdollisimman vaivatonta. Luotettava kumppani, kuten Sec And Safe Solutions Oy, voi ottaa koko paletin haltuunsa. Me räätälöimme yrityksille koulutuspaketteja, jotka istuvat juuri teidän aikatauluihinne ja tarpeisiinne.
Voimme järjestää esimerkiksi oman webinaarin koko porukalle tai tarjota paikkoja joustavasti avoimista verkkokoulutuksistamme. Keskittämällä koulutukset yhdelle kumppanille säästät valtavasti hallinnollista työtä ja varmistat, että kaikki saavat yhdenmukaista ja laadukasta opetusta. Tämä vapauttaa HR-tiimisi kädet keskittymään muihin tärkeisiin tehtäviin.
Työturvallisuuskortti netissä – vastauksia polttaviin kysymyksiin
Verkkokoulutus on kätevä tapa hankkia työturvallisuuspätevyys, mutta monella on mielessä käytännön kysymyksiä sen sujumisesta. Käydään läpi yleisimmät pohdinnat, jotta voit aloittaa kurssin luottavaisin mielin.
Miten henkilöllisyys todennetaan etänä?
Tämä on ihan validi kysymys, sillä virallisissa koulutuksissa on varmistettava, että oikea henkilö on ruudun takana. Homma hoituu yleensä seuraavalla tavalla:
Jos osallistut reaaliaikaiseen webinaariin, kouluttaja pyytää sinua jossain vaiheessa, yleensä heti alussa, näyttämään kameralle virallisen kuvallisen henkilötodistuksen. Ajokortti, passi tai henkilökortti käy mainiosti.
Entä jos nettiyhteys katkeaa kesken kokeen?
Tekniikka ei ole aina täydellistä, ja me kouluttajat tiedämme sen. Jos yhteys pätkäisee kesken tentin, tärkeintä on pysyä rauhallisena ja ottaa heti yhteys kurssin järjestäjään. Meillä on selkeät toimintamallit tällaisia tilanteita varten, ja yleensä saat ohjeet koulutuksen jatkamiseen tai uusimiseen ilman draamaa.
Pieni vinkki: kannattaa testata yhteyden vakaus etukäteen ja sulkea kaikki muut kaistaa syövät ohjelmat, kuten suoratoistopalvelut, koulutuksen ja kokeen ajaksi. Se minimoi riskit.
Älä panikoi, jos tekniikka pettää. Kokeneet kouluttajat ymmärtävät tilanteen ja auttavat sinua löytämään ratkaisun. Tavoitteena on aina onnistunut suoritus.
Voiko työnantaja maksaa koulutuksen?
Totta kai voi, ja useimmiten näin tehdäänkin. Kun ilmoitat työntekijöitä kurssille, valitset vain laskutuksen yritykselle ja syötät yrityksen tiedot. Lasku ohjautuu suoraan oikeaan osoitteeseen. Tämä on ehdottomasti yleisin ja kätevin tapa hoitaa työturvallisuuskortti netissä useammalle henkilölle.
Muistathan kuitenkin aina sopia asiasta ensin oman esihenkilösi tai HR-osaston kanssa, jotta pelisäännöt ovat kaikille selvät.
Kuinka nopeasti kortti on käytössäni?
Tässä piilee yksi verkkokoulutuksen suurimmista eduista: nopeus. Heti hyväksytyn loppukokeen jälkeen kouluttaja kirjaa suorituksesi Työturvallisuuskeskuksen ylläpitämään rekisteriin. Pätevyytesi on voimassa ja kenen tahansa tarkistettavissa välittömästi.
Sinun ei siis tarvitse odotella päiväkausia muovikortin saapumista postissa. Voit todistaa pätevyytesi työmaalla vaikka heti kännykällä osoitteesta ttkorttihaku.fi. Tämä nopeuttaa työskentelyn aloittamista merkittävästi.
Tarvitsetko työturvallisuuskortin nopeasti ja joustavasti? Sec And Safe Solutions Oy tarjoaa laadukkaita verkkokoulutuksia, jotka on suunniteltu sopimaan kiireiseenkin arkeen. Varmista paikkasi ja ilmoittaudu mukaan jo tänään.
Tutustu tuleviin koulutuksiimme ja varaa paikkasi tästä!



