Zoom-ohje koulutukseen osallistuvalle

Zoom-ohje koulutukseen osallistuville

Verkkokoulutuksissa on käytössä Zoom-kokousohjelma, joka mahdollistaa osallistumisen kokouksiin etänä.

Mitä tarvitset Zoomin käyttöön

  • Toimivan verkkoyhteyden
  • Verkkoyhteyksin toimivan laitteen kuten tietokoneen, kännykän tai tabletin
  • Zoom Client for Meeting -ohjelman tai mobiilisovelluksen Zoom Cloud Meetings (Android, IOS) ladattuna laitteellesi.
  • Kuulokemikrofoni ja web-kameran. Mikrofoni tarvitaan koulutuksen keskusteluun osallistumiseen. Kouluttaja varmistaa henkilöllisyytesi kameran kautta.

Zoom-ohjelman käyttö tietokoneella

Koulutukseen osallistujat saavat kutsun koulutukseen sähköpostitse. Kutsusta löydät linkin Zoom-koulutukseen, kokouksen “Meeting ID:n” eli kokouksen tunnisteen sekä koulutusmateriaalin.

Jos koulutukseen on määritelty salasana, löydät sen myös sähköpostiviestistä.

Ohjeet ensimmäiseen Zoom-ohjelma käyttökertaan

  1. Sähköpostista löytyvää linkkiä klikkaamalla selain aloittaa asentamaan Zoom Client for Meeting -ohjelman.
  2. Salli ohjelman asentaminen. Tämän jälkeen tiedosto on latautuu tietokoneellesi.
  3. Avaa tiedosto, kun lataus on valmis.
  1. Kirjaudu sisään sovellukseen Sign Up Free – kohdasta (Ympyröity punaisella).
  2. Ohjelma avaa selaimeen sivuston, jossa voit kirjautua käyttämään ohjelmaa. Täytä syntymäaikasi ensimmäisellä sivulla.
  3. Evästeiden hyväksynnän jälkeen pääset kirjoittamaan sähköpostiosoitteesi siihen varattuun kenttään. Voit myös kirjautua yritystilin (SSO-kohta), Google-tilin tai Facebook-tilin kautta. 
5T S Xeu cQ3EZC7FDshVF3X3UGv0fQ3qmGQFz1LdWPPUi1wKArV
  1. Sivusto luultavasti varmistaa vielä, että et ole robotti. Vastaa annettuihin kysymyksiin niin pääset eteenpäin.
  2. Saat sähköpostiisi linkin, jota painamalla pääset aktivoimaan tilisi. Paina linkkiä.
  3. Linkki avaa sivun, jossa pääset laittamaan tilille nimesi ja asettamaan salasanan. Salasanan tulee olla vahva eli sen pitää sisältää vähintään 8 merkkiä, isoja kirjaimia, pieniä kirjaimia ja numeroita. Kirjoita salasana vielä uudelleen “Confirm password” – kohtaan. 
  4. Kun olet keksinyt salasanan, paina “Continue”.
  5. Seuraavaksi sivusto pyytää sinua kutsumaan kollegojasi käyttämään Zoomia. Voit ohittaa tämän vaiheen painamalla “Skip this step” – painiketta.
  6. Tilisi on nyt luotu. Jos haluat testata Zoom – sovellusta, paina “Start Meeting Now” – nappia. Tämä avaa sovelluksen automaattisesti. Jos et ole ladannut Zoom-sovellusta vielä, sivusto avaa uuden välilehden selaimeesi, josta voit ladata sovelluksen.

Koulutukseen osallistuminen Zoomin kautta

  1. Paina sähköpostissa olevaa Zoom-linkkiä.
  2. Linkki avaa uuden välilehden selaimeesi. Selain kysyy “Avataanko Zoom Meetings”. Valitse “Avaa Zoom Meetings”-painike.
BQkH ux77iMbZfX5gyQe58MM1GO5iqv2L3RvBa78L3iNMo6y c5Tgf4ED5 6fFilpktCjeK1r6PnoXGnGMoyAZ2JpxW 9bQfNoWiz741w
  1. Zoom-ohjelma ehdottaa kokoukseen liittymistä tietokoneen audion kanssa. Jos olet varma, että tietokoneen äänet toimivat paina sinistä “Join with Computer Audio” – painiketta. Jos haluat testata tietokoneen kaiuttimien ja mikrofonin toiminnan paina “Test Speaker and Microphone” – kohtaa.
  2. Kun olet painanut “Join with Computer Audio” – painiketta, ohjelma näyttää joskus esikatselun kamerasta. Jos kameran esikatselu näkyy, paina “Join with Camera”.
A onciXUsnOjg j sQ01w2zDI0 UAV6Rc B iUvnslQTgdclTt16NtEVtd5ZXrmGrRsXyZ76RQetuNbdTNQ9AFYR6AqN1VeGguFBvVIhp 5qc9BB0goNF CVJ5Zj7pJ2u5LuO59
  1. Nyt olet päässyt kokoukseen. Kokouksen alareunassa on ohjauspalkki.
JSZMky eMZJXsWPn7NQHIlOf9cwew1T4vKpE4sIIzl0W1DpBDGOjSbXZ0R8az3uJ4tJ LmEn76c8rkERtWaiXyNkeqTZcTFendswzLItrav8vbzEh7mMJF3Q4SpCN IEQJjTC1aq
  1. “Mute”-painikkeesta saat oman mikrofonin hiljennettyä. Muut eivät kuule ääntäsi, kun kuvakkeen päällä on punainen viiva. Paina mikrofonin kuvaa uudelleen, jos haluat äänesi kuuluvan.
  2. “Start video” – painikkeesta saat kameran päälle. Saat kameran pois päältä painamalla tätä uudestaan. On kohteliasta laittaa kamera päälle, kun kouluttaja antaa sinulle puheenvuoron.
  1. “Participants”-painikkeesta painamalla näet nimilistan muista osallistujista.
WJggJ8ykv9vttQoLrFwjOmX3RVVPK4wXK Oy3qNLTzuuvEzYo5yCrkluvep7iOsXX1dPT8DBCC1W64s6lZdjwY2VE2tsrYOfBVhyQqmPlwqBjizhyTHRD7zk34aXw J9HZJYatMf
  1. “Chat”-painike avaa erillisen chat-ikkunan, johon voit kirjoittaa kommenttisi tai kysymyksesi.
T YC9mut78c1gwzwb06HeoncIyU23J7orNdl0ZbXO1mGgIl8MTIVYN5bBg a3nWQZLRv3FzPY6piJrbKflyZ7sqLaflJQ k5razjyRKCRyTIXmnUSTuTHirRjyiaUpHnDc6AuoH
  1. “Share Screen”-näppäimestä voit jakaa oman tietokoneesi näyttöä muille osallistujille. Tätä painiketta tarvitset vain erikseen kouluttajan pyynnöstä.
nV4SR ju OuKve1FgLsvo5bC2rOetbmia4INUt0RvavWwq85ygHSqGw3Kb3dlLjXue6Paq7WXgH4nu52GFbgzDocnar oM0 pSEB tUeLYUYun2 SNJUh V0REUUOeZK2JBTMBY
  1. “Reactions”-näppäimestä saat näkyviin reaktioita, joita voit lähettää kaikkien näkyville. Reaktio tulee näkyviin kaikille ja katoaa itsestään hetken päästä. 
  2. Jos sinulle tulee jotain kysyttävää kesken koulutuksen, voit painaa “Raise Hand”-painiketta, jolloin kouluttaja huomaa sinulla olevan asiaa. Tämä toimii samalla tavalla kuin viittaaminen koululuokassa. “Raise hand” – ilmoituksen saa pois painamalla uudelleen “Raise Hand” – painiketta.
vkOr6VGLjdkMUN MZeG50WXCtiwAD2rEiXPf5ozb66X721So7HoriDe8ll
  1. Kun koulutus on loppu, pääset poistumaan Zoomista painamalla “Leave”-painiketta. Zoom kysyy vielä, että haluatko varmasti poistua kokouksesta. Paina “Leave meeting”.